Staking! - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Suzanne Hattum - WaarBenJij.nu Staking! - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Suzanne Hattum - WaarBenJij.nu

Staking!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

28 Februari 2006 | Guinea, Conakry

Hallo daar!

Na vorige week een goede week te hebben gehad, zowel qua onderzoek als daarbuiten, zitten we nu weer in een dipje. Er was al een staking aangekondigd, en wij dachten nog: 'misschien valt het wel mee', maar niet dus! Het is echt serieus. Gister is het begonnen en toen we 's ochtends van ons huis naar nènè wandelden bleek al dat de straat leeg was. Geen auto's en taxi's die langs elkaar heen racen en geen verkopers en dergelijke op straat. Echt een raar gezicht dus!
Vandaag was het weer zo. Gisteravond waren er trouwens wel wat taxi's en ook groentestalletjes langs de weg, waardoor ik weer hoop had voor vandaag, maar vandaag overdag weer niet. Wel balen, want vorige week waren Lieke en ik weer met onze 'we vallen gewoon binnen'-tactiek bezig en op die manier hadden we ons op verschillende plaatsen geintroduceerd en hadden we afspraken gemaakt voor het echte interview en die waren dus deze week...
Even een opsomming: gister zouden we (eindelijk) naar Caritas gaan, een organisatie waar we vanuit Nederland al contact mee hadden, maar waar we nog steeds niet waren geweest en nu dus nog niet! Daarnaast zouden we ook het Rode Kruis bezoeken, omdat die soms mensen helpen met het terugvinden van hun familie. Vandaag zouden we 's ochtends bij de Franse ambassade gaan praten en 's middags bij l'Ordre de Malte, een Franse organisatie die zich waarschijnlijk in de toekomst met terugkeerders bezig gaat houden. Morgen kunnen we bij de ambassade van de VS terecht voor een interview en donderdag bij de ambassade van Duitsland. Ook konden we nog terecht bij het ministerie van Buitenlandse Zaken, morgen of overmorgen. Dat gaat dus allemaal niet door! Alhoewel, ik blijf het per dag bekijken en bel dan 's ochtends de mensen op om de situatie te bespreken. Zo bleek vandaag dat de ambassade van Frakrijk bijvoorbeeld wel werkte, maar ja, er rijden geen taxi's, dus kunnen we er niet komen. Ik had nog zitten denken om een vriend van Aguibou te vragen, of die niet kon rijden, maar vanmiddag bleek dat Bouba zijn zus was gaan wegbrengen naar de stad, omdat zij ook gewoon aan het werk wilde gaan, en op de terugweg is hij aan een stuk door bekogeld met stenen, waardoor de autoruiten gesneuveld zijn...minder! Dus we blijven maar even thuis. We hebben veel over voor het onderzoek, maar om nou bekogeld te worden...!

Voordqt dit allemaal begon hebben we wel een relaxed weekend gehad! We zijn zaterdag naar een internationale markt geweest. Was wel leuk, maar helaas waren er minder traditionele dingen dan we hadden verwacht. 's Avonds zijn we uitgeweest en dat was erg leuk! Leuke discotheek, best klein en wat wel apart was, was dat in het begin, toen de dansvloer nog niet echt vol was, heel veel mensen voor de spiegel stonden te dansen! Later stroomde het vol en durfden wij ook te gaan dansen! De muziek was erg afwisselend, van Arabisch naar Afrikaans en zelfs Barbiegirl en de Venga Boys kwamen langs!
Zondag zijn we lekker gaan zwemmen, bij het hotel waar we al een keer eerder waren geweest. Het wordt nu steeds warmer hier, dus dat was wel lekker verfrissend! De maand maart is het heetst, het is het einde van het droge seizoen en de temperatuur gaat nog oplopen tot 40 graden! Hmm...

Ik heb niet zoveel tijd meer, nog even wat kleine dingetjes: Wist je dat:
- we vaak samen met buurtkindjes tv kijken en dat die allemaal naar beneden kijken als er zoenende of vrijende mensen op tv zijn;
- er gister een vrouw in een auto naast mij stopte (ik dacht dat ze de weg ging vragen ofzo) en mij een lift aanbood, dat hoefde niet, want ik liep alleen maar naar huis. Daarna kwam ik het broertje van Bouba tegen en kletste even met hem en toen heeft die vrouw hem later aangesproken en zijn telefoonnummer gevraagd omdat ze met mij wil afspreken! Ik vond het best raar, maar het schijnt hier normaal te zijn, als je iemand ziet die je interessant vindt, kun je zoiets doen om met die persoon in contact te komen! Apart!
- Vandaag hebben we erg lang water gehad en maar meteen de was gedaan;
- onze buren, die een wasserette hebben, brengen ons regelmatig thee; helaas loop ik die nu mis, denk ik,omdat ik zit te internetten;
- nènè vannacht ziek was en de hele tijd heeft overgegeven, zei ze. Ze ziet er ook niet echt florisant uit;
- mensen hier zeggen: ik zag geel van de schrik, in plaats van wit!
- de jonge broer van je moeders kant hier 'kau' wordt genoemd, wat dus hetzelfde klinkt als 'cow' in het engels. Dat vertelde ik gister tegen iemand die altijd zo genoemd wordt en dat vond hij wel grappig!
- ik vannacht iets hoorde kraken, maar niet heb gekeken wat het was, bleek vanochtend dat muizen aan m'n papieren hebben zitten eten! Gelukkig liggen de belangrijkste dingen bij nènè!
- Lieke en ik vandaag de vogeltjesdans en de polonaise hebben geleerd aan Mamou, toch een beetje carnavalsgevoel hè!
- ik mijn bruine jurk, die op de foto's te zien is, niet mocht wassen van nènè; die stof kan daar niet goed tegen,dus die wassen ze bijna nooit, wordt alleen gelucht...

Dat was het weer, ik ga het bericht snel sturen!

Liefs, Suus

  • 01 Maart 2006 - 08:57

    Patty:

    Het lijkt Parijs wel met die stakingen! ;-)

    Succes ermee! xxxxx Patty

  • 01 Maart 2006 - 20:51

    Laura:

    jeetje wat apart die staking.. hihi.. wel jammer dat daardoor alle afspraken mislopen... hopelijk is het snel opgelost haha
    Liefs laura

  • 02 Maart 2006 - 12:46

    Liselotte:

    He Suuske,
    Ik ben weer bijgekomen van de carnaval... Ben blij dat je de mensen daar er ook een beetje bij betrekt, hihi...
    Leuk man, je haar en die jurken zijn helemaal geweldig! Hoop wel voor jullie dat ze snel ophouden met staken, dan kun je ook weer door!
    Groetjes maar weer, en tot in Zeeland!!
    Liefs Xx

  • 04 Maart 2006 - 13:07

    Marieke Holl:

    Hey Suus!
    Doe je wel een beetje voorzichtig daar? Enne... ook hier kennen ze de Vengaboys!
    Liefs, Marieke

  • 07 Maart 2006 - 14:06

    Fem:

    Ha Suus,

    Staking eindelijk afgelopen? Schiet echt al heel erg op he voor jullie? Nog maar 3 weekjes te gaan ofzo he?! Nou geniet er nog maar even van voordat je daar in de sneeuw belandt. hahahaha.

    Veel plezier en succes. Liefs Fem

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guinea, Conakry

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

26 Maart 2006

Laatste dag!

22 Maart 2006

Laatste week!

14 Maart 2006

Druk, druk, druk....auto-ongeluk!

08 Maart 2006

On continue!!!

28 Februari 2006

Staking!
Suzanne
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 653
Totaal aantal bezoekers 67171

Voorgaande reizen:

04 Januari 2006 - 27 Maart 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: